Anglais C2 Day 3, April 7th

Anglais  Cycle 2

Day 3, April 7th

 

  • Choisir un tableau parmi les 3 oeuvres proposées ci dessous

Edward Hopper, Lighthouse hill, 1927

Marisol, The Family,1963

Paul Klee, Le chat et l’oiseau, 1928

  • Le décrire collectivement d’abord en français puis progressivement en anglais
  • Utiliser le vocabulaire des champs lexicaux requis et proposer des phrases simples en s’appuyant sur les éléments de langage et les repères de progressivité ci après:
  • Elaborer collectivement une trame de description de l’oeuvre (mots clé et phrases inscrites au tableau)
  • Mémoriser d’abord collectivement puis individuellement certains mots, certaines phrases, et les noms des artistes ainsi que les oeuvres décrites
  • S’entrainer à une première prise de parole continue en binômes ou en petits groupes.
  • Mettre en scène cette prise de parole devant le groupe classe

Champs lexicaux

Shapes: square, rectangle, circle, triangle, line, Chinese signs…

Colours: velvet, brown…dark, light, pale… a soft light, blurred (flou), hazy (brumeux)

Characters & pets: man, woman, prince, king, princess, boy, girl, family, brother, sister, baby…

Landscape and scenery depiction (représentation): different points of view, different framings, different colours, different plans, sky line (ligne d’horizon) frame, tube, Watercolour painting, Seascape (marine sans bateau), a marine (marine avec bateau), horizon (l’horizon), lighthouse, hill, house, ship, sail, sea, ocean, storm, waves, cloud, dog

Clothes: dress, bathrobe, kimono, scarf, shoes, hat, suit (costume), a long dress, a hat with feathers, a stole (une étole)

Portraits: a full-face portrait, a profile portrait, a three-quarter portrait, a full portrait (en pied), a head and shoulders portrait (en buste) …

Objects: chair, table, carpet, door, house, table…furniture, leaf, leaves (feuille/feuilles), basket, ledge (corniche, rebord), flacon (pichet), Still life (nature morte), pewter(étain), fruit (apple, pineapple, grapes, melon, pear, cherry (rries)

Adjectives: small, tall, thin, big, young, old, serious, nice, beautiful, ugly, …

Feelings: angry, sad, proud, happy, surprised, scared, …

Positions: on the right/left, at the top, in the bottom, in the background, on the forehand, next to, between behind, in front of…

Expression of opinion: I feel, I think, I chose, I don’t understand, I like/don’t like, I agree with you/don’t agree with you

Actions and description: I can see, there is/are, standing, sitting, sleeping, smiling, looking….

This artwork is a watercolour on paper.

It’s a seascape.

I see a dog on the beach.

I see a lighthouse on the hill. There is a house next to the lighthouse.

Repères de progressivité et éléments de langage

A1

Exemples d’éléments de langage

L’élève est capable de

– S’appuyer sur les indices visuels pour identifier la nature du document et le thème central du support et pour comprendre partiellement la description physique des personnages

All the pictures show a family / The artist shows families

In the picture, we can see a mother, a little girl a boy and a baby

The members of the family

Dark clothes, bright colours, dull atmosphere

Dirty clothes, a brown dress with a hole in

Holding the baby in her arms, sitting down in the street, standing next to

Some people in the street

An umbrella, a basket of flowers

L’élève est capable de

– Repérer des informations isolées, ou répétées plusieurs fois

– Comprendre l’atmosphère générale

She looks unhappy, miserable

The family is in difficulty, no money for food, love, sadness

They look sad, feel sorry for…

The general atmosphere, in the rain

L’élève est capable de

– Reconnaître quelques références culturelles visibles : rôle des couleurs et lien entre couleur et atmosphère

The colours of the painting are all dark except…

Bright colours, symbol of hope and love

His clothes are dirty

Dirty clothes, a brown dress with a hole in

A long, black skirt, a brown cape, a black hat…

Télécharger cette page C2D3